Tjurruset 2015

Igår sprang jag Tjurruset. Kändes lite som att vara tillbaka där på starten 2011. Då var jag inte så tränad, hade inga speciella förväntningar utan ville bara njuta och komma runt banan. Lite så var mina tankar igår.

Det har varit en usel säsong för löpning i år. Har inte sprungit många gånger, de är nog lätträknade och det har inte blivit mer än en handfull lopp och inför dom har jag inte tränat nåt.

Tänkte därför efter förra helgens DNS i Lidingöloppet att jag skulle springa Tjurruset, finna glädjen i löpningen, då det är fin terräng, utmaningar i att hoppa ner i träsk och utmana sig själv i en härlig natur.

Jag hade inga som helst tankar innan loppet, hann inte fundera så mycket på banan eller min egen prestation. Kom till starten bara 10 minuter innan startskottet gick, hann med uppvärmningen med Friskis Stockholm och sen var det 2 minuter kvar innan vi sprang iväg. I vanliga fall brukar jag hänga längst fram på de flesta terrängloppen, men den här gången startade jag bland de sista. Hade aldrig någon tanke på att hålla något tempo eller springa fort. Jag ville bara njuta av naturen, av hela arrangemanget och bara vara.

Det var en helt underbar dag – solen sken, det var en skön luft och behaglig temperatur. Alltid svårt att veta vad man ska ha på sig, då det ofta blir varmt när man springer. Jag bestämde mig iaf på plats att ta en långärmad tröja, då det kan bli lite kallt efter bad i träsk och vatten. Detta kändes helt rätt under loppet, men förvisso så tog jag ju aldrig i under löpningen, så det kanske var förklaringen. Kompressionsbyxorna från PowerWoman och mina inov-8 med dubb. Ett bra val – som jag misstänkte, då det blev väldigt blött i uppförsbackar och nedförslut. Jag kunde hela tiden strutta på medan andra gled och fick kämpa lite extra.

Banan var härlig, kanske lite väl mycket löpning på motionsspårlikande underlag, men hellre det än asfalt och grusväg. Första 3-4 kilometrarna innebar inget speciellt förutom härlig skogsstid bitvis, sen blev det att krypa ner under nät ut i vattnet och sen vada ett par 10-tal meter upp till midjan. Sprang vidare på stranden och sen upp i skogen igen. Misstänker att det var typ samma ställe som det var för ett par år sen. Vi fick springa genom en hinderbana, upp- och nerför 3 backar och över en grässlätt vidare till ett första träskliknande lerstig. Var en hel del träsk och lermarker som vi fick ta oss igenom och över ett par djupare och längre diken med. Ett av dom var närmare 1.40 meter djupt och var en hel del bråte i vattnet, så man fick kränga och klättra sig fram. Andan gick i topp där, då vattnet var kallt när man kom i.

Vidare fick vi ta oss igenom våtmark med vass, en slalombacke och mera skogsstigar innan vi till slut fick hoppa över några stockar innan mål.

Jag hörde precis vid mål att herrarnas start skulle gå inom 5 minuter, kl. 12.00, så min första tanke var att det blev närmare 90 minuter som jag varit ute och sprungit, men väl över mål kom jag på att jag startat 10.40, så förhoppningsvis kanske jag tog det på under 80 min, vilket det visade sig vara. Tiden blev 1.19.11 och det är jag nöjd med med tanke på den uteblivna löpningen i år.

Väl i mål mötte jag upp Hannah, som stod och hejade fram mig när jag kom ut från träsket i skogen innan målgången och där och då funderade vi över hur jag skulle göra med dusch. Det fanns ingen tillgång till dusch så jag tog helt enkelt av mig allt på kroppen, torkade mig ren med handduk och en våtservett som vi fått i mål. Sen på med lite rena överdragskläder och vips var man som ny. Eller nä… Kände hela tiden sunklukten omringa mig, och lite spår fanns kvar i håret och under naglarna när jag kom hem till Camilla i Sigtuna innan jag hoppade in i en lång och skön dusch.

Senare på kvällen anmälde jag mig till nästa års lopp på lördagen. Denna gång kommer jag få med mig Hannah. Är det någon fler som är sugen på att hänga med?

Anmälan ligger uppe på Tjurrusets hemsida.

Ha det!

Innan startInnan målgångMedaljDiplom

Kommentera

