Träna-ute-dag

I lördags åkte jag och 4 friska fläktar iväg på en inspirationsdag i Västerås. Friskis anordnade en träna ute-dag för oss som är uteledare. Vi hade tre träningspass och en föreläsning med Magnus Hagström.

Väl på plats efter en minst sagt peppande åktur med dessa fantastiska människor i bilen så fick vi frukostmacka och kaffe. Gemenskap och morgonmys. Helt okej för mig! Träffade på lite andra instruktörer som man träffat på utbildningar – riktigt kul 🙂

Efter fika, introduktion mm, så var det bara att snöra på sig skorna och steppa ut. Västerås visade sig från sin bästa sida – solsidan! Riktigt skönt i solgasset som värmde gott.

Tänkte börja lite lugnt med ett kvalitetspass (utmanar kondition, teknik, snabbhet och löpstyrka) men blev flyttad till gruppen för Offroad, som är en ny träningsform inom Friskis och kommer ut i höst. Jaha, bara börja jobba då. 

-Ta ett varsitt däck, ropade ledaren. Ops – bara fånga upp ett däck. -Lägg upp det på axeln, två och två i ett led, ropade hon vidare. Snabbt, snabbt, upp med däcket på axeln, hitta en kompis, -hej hej! -RAKT LED! ropar ledaren. Jaha, är vi inte i ledet.. Aj, det här förbaskade däcket skär ju in i min axel, ska jag måsta byta axel redan, vi har ju inte börjat än..!  :/

-När jag visslar en gång, lägger ni ner däcket och sätter er på det, två visslingar betyder ner med däcket, ställ er i planka bredvid. Tre visslingar, då byter höger led partner, ett steg framåt. Presentera er och ta reda på vem det är som du springer med. Glöm inte att byta axel med däcket då och då, ropar ledaren. Är ni redo. Jo. Ja. -ÄR NI REDO?! Enhälligt: JAAA!!!

Då kör vi!

Oj oj, var ingen lätt match minsann att springa med ett däck på axeln, och dessutom prata med sin kompis i ledet och framför allt att hålla sig rätt i ledet. Oj, där kom första visslingen, vad var det nu då…? Just ja, ner med däcket och sitt! Haha, inte mycket till led minsann… Upp igen, vidare!

Så småningom ut på en leråker. Perfekt ställe för träning. Vi fick hitta en kompis i samma höjd som oss själva och sen var det dags för lite parövningar. Bl a stå i planka och trycka axel mot axel. Där gled man bra i leran minsann..! Diverse styrkeövningar med däcket och sen en trio;  Bära upp däck på en kulle, släppa det, ner och hämta nästa… Slut däck! Ropar tjej nerifrån. Aha- bara vända om och hämta ner däcken igen då…! Kämpa!! Nästa trio; 10 situps, 10 armhävningar, 10 burpees. Sista trion; löpning runt på leråkern. 3 minuter vardera. Tillbaka i ledet! Upp med däcket! Nu joggar vi tillbaka.. Nedstretch och avslut. -Hur kändes det där? GAAAH! Det var tufft och slitsamt att bära däcket, den har i efterhand gett mig både blåmärken och ömmande axlar. Men kul var det!

Lite banan och vatten – njuta av solen!

Friskistrio

 

Dags för nästa pass, Cross (varierad uteträning med löpning och styrketräning). Skönt att få ta del av ett crosspass inför starten vi har nu på lördag.

Uppvärmning under löpningen bort mot leråkern. Igen. Lite stretch och hållning på plats innan det var dags för första styrkan. Tre övningar, två omgångar. Rygglyft med sten som ska runt kroppen, armhävningar och utfallssteg. Liten löprunda. Sen dags för nästa styrkestation: Pull-ups (döden) djupa knäböj med upphopp, planka. Vidare iväg, längre löpning för de som ville, ta rundan runt stolpen därborta – japp, jag är på! Skönt att känna solens strålar lägga sig på ansiktet och bara njuta av löpsteget.

Sista styrkestationen: bakåtrull upp till stående, väderkvarnen och parövning; försöka klappa motståndarens knä utan att själv bli klappad. BRA ÖVNING! Social med 🙂 Vidare löpning bort till intervallstationen, vi delades in i 5-6 lag, skulle springa en och en, ta på en pinne, tillbaka, ta nästa pinne och sen byta av. Det var otroligt lerigt och man halkade till rejält när man tvärstannade för att vända tillbaka. Nästa lagövning var att springa runt en pinne, hämta upp nästa lagmedlem och nästa efter den etc.. Alltid roligt att få känna lite gemenskap och socialisera sig på träningspass. Det är det som är så fantastiskt med löpning och att träna utomhus. Det blir så socialt! 🙂

Efter att ha skitat ner sig ytterligare var det skönt att få byta kläder, ta med sig en matlåda och sätta sig och lyssna på en föreläsning. Presentation av framtiden inom Träna ute efter det och under den började det rycka lite i benen igen. Jag var sugen på nästa pass!!

Sista passet var kvalitetspasset, som jag tänkt börja med. Nu fick det bli avslutet istället. Detta pass kan varieras stort och idag hade ledaren bestämt korta intervaller. Så efter uppvärmning, uppjogg, stegringslöpning och lite löparteknik var det dags att ta oss till skogspartiet där vi skulle genomföra intervallerna. 10 x 90 s intervaller med 30 s aktiv vila emellan. Det var en liten slinga i skogen, som man hela tiden sprang runt, så alla sprang i sin takt och man hörde hela tiden ledaren ropa när det var dags att stanna och starta. Intervall 4 och 5 var tunga, men sen hittade jag flytet och hade bra tryck i benen. Hade en kille som låg straxt på sidan om mig, så vi peppade varann att hålla uppe samma tempo. Bra där!

Var otroligt skönt efteråt och efter stretch och nedjogg var jag som en ny människa! Då togs denna härliga bild på oss uteledare, som ni kommer att få se uppe i Karlslund och kring Örebro när vi kör Runningpass och Crosspass!

F&S uteledare Örebro

 

Helnöjd med dagen!! Efter det tredje sista passet satt det riktigt fint med en macka, frukt och massa froosh!! Yammi 🙂

Vilken härlig dag vi hade – tack Friskis & Svettis Riks och Friskis & Svettis Västerås för den underbara dag ni bjöd på!!

Annonser

2 reaktioner på ”Träna-ute-dag

    1. Det hoppas jag verkligen att de gör!! Det är skoj och utmanande 🙂 Håller tummarna!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s